COM TREBALLAR L'ESPAI I EL TEMPS A L'EDUCACIÓ INFANTIL

CIÈNCIES SOCIALS

sessions de gran grup (2 des 2011) i dos seminaris (18 nov 2011 i 16 des 2011)




L'ESPAI i el TEMPS són elements culturals mitjançant els quals, la societat organitzem la nostra vida. És important, per tant, ensenyar als nostres infants com ens organitzem els adults.

TEMPS

Existeixen molts tipus de temps: l'històric, el biològic, el meteorològic,... i tots ells hem de treballar-los a l'educació infantil, però, com els podem treballar a l'aula?

Mitjançant les rutines podem treballar l'organització del temps. En les rutines, treballem uns fets que es repeteixen sempre en un temps determinat i de la mateixa manera.
Hem de proporcionar als nostres infants tot tipus d'experiències, on puguin comprovar com els adults organitzem les nostres vides, el nostre entorn.
És important també el llenguatge que utilitzem, com parlem i tractem el tema.

Però durant tota la nostra vida estem treballant el concepte d'espai i temps, reconstruim el nostre concepte de l'ESPAI i el TEMPS que vivim i experiencem. Des que vivim, anem construint esquemes mentals d'espai i temps de manera heurística, depenent de l'experiència de cadascú. Com més adults som, més experiència en el tema tenim i més heurístic és el resultat. Per això, és important que des de l'Educació infantil comencem a iniciar als infants en el tema, i que amb les criatures, amb poques experiències, les estructures bàsiques siguin molt concises, adequades i científiques, ja que seran les estructures bàsiques que construiran els esquemes mentals dels nostres infants.   

Cal per tant, rigor científic quan expliquem contes, en les narracions, quan parlem i conversem a l'aula,...

Hem de vetllar també, per proporcionar als infants diferents experiències on puguin entendre i viure l'ABANS i l'ARA, per així entendre el CANVI. Des de petits els hem d'ensenyar el que és el canvi, i el que és l'abans i el que és  l'ara. Acceptar els canvis no dóna seguretat i no és senzill. Però si els ensenyem el que passava abans i el que passa ara, els ajudarem a viure el canvi de manera natural.


És important que els infants aprengui també que les coses tenen una durada característica, una durada que els adults mesurem amb el rellotge. És necessari saber diferenciar el temps que passa en el rellotge i el temps que sentim o percebem. El concepte de durada és molt complex. El temps és relatiu: depèn de la mesura objectiva i de la mesura perceptiva (temps segons l'experiència).
Però, com ho treballem amb els nens? 
Hem d'aconseguir que siguin conscients de la durada objectiva i subjectiva del temps. Podem treballar a l'aula quant s'ha mogut l'agulla del rellotge, com hem viscut la durada d'una activitat concreta,...
És molt important també, que en les rutines, es mantinguin uns horaris establerts.


ESPAI

Treballar l'ESPAI a infantil és igual de necessari que treballar el temps. Els infants necessiten situar-se, saber qui són i on són. Per això l'orientació espaial és indispensable en el treball a l'aula d'infantil. 

És molt bo comparar per treballar l'ESPAI:"la neu és blanca, digues una cosa que sigui negra". Amb la comparació, ajudem a que l'infant creï el seu esquema discriminat. La comparació és bàsica per treballar l'espai.
Els humans construim el coneixement amb parells oposats: blanc/negre, gran/petit,... i el cervell discrimina de l'oposat.
Quan treballem l'ESPAI, identifiquem, qualifiquem i situem els llocs, els territoris.
La primera GEOGRAFIA que han d'aprendre els infants és la geografia del nostre cos. Les coordenades corporals ens ajuden a situar-nos, per després situar tot el que hi ha al nostre entorn.
És molt important també, sobretot de 0 a 6 anys, menjar on toca i tenir un espai i temps establert per les rutines. Així, ajudem a l'infant a situar i identificar els espais del seu entorn.

Què fa que existeixin l'ESPAI i el TEMPS?

Els LLOCS (espai delimitat) i els FETS (coses que passen), fan que existeixen l'espai i el temps en les nostres representacions o esquemes mentals (registres mentals que em queden d'una experiència), ja que en el segle XXI, ens hem adonat que l'ESPAI i el TEMPS no existeixen com a tal. Existeixen l'espai i el temps perquè hi ha CANVIS. Quan treballem l'espai i el temps a l'educació infantil, treballem la GESTIÓ DELS CANVIS.

Pensant en això, m'ha vingut al cap aquesta frase d'una canço de MACACO:
 "Volver al origen no es retroceder, quizás sea andar hacia el saber" 

 
Cal ensenyar l'abans als infants per entendre l'ara. Tornar enrere no és retrocedir, és intentar entendre l'avui.

I que ens diu el currículum de tot això?


"L’organització del temps, els espais i els materials ha de facilitar l’acció autònoma dels infants i la possibilitat d’explorar i descobrir".

No hay comentarios:

Publicar un comentario