COM TREBALLAR LA DESCOBERTA DE L'ENTORN NATURAL I SOCIAL A L'AULA D'INFANTIL: EL CURRICULUM

CIÈNCIES EXPERIMENTALS

sessió 2 des 2011

Divendres passat, vam tenir l'oportunitat de gaudir de la Gimcana de la UAB. Vam poder descobrir les possibilitats educatives que el nostre entorn proper ens proporciona i la manera com podem fer viure experiències riques en emocions i coneixement als nostres infants.
Treballar el medi a l’educació infantil és una oportunitat per a desenvolupar les capacitats dels infants. Per tant, és l'entorn proper una oportunitat per treballar el currículum?
Evidentment que la nostra intervenció a l'aula ha d'anar encaminada a uns objectius concrets i específics que es regeixen per uns continguts i capacitats que es troben reflectits al currículum. Per això, la nostra intervenció haurà de tenir relació i vinculació directa amb el currículum, però, de quina manera?

Si analitzem el currículum del segon cicle d'Educació Infantil, trobem que fa referència als aspectes que vam treballar a la primera sessió del curs:


Hem d'aconseguir fer PENSAR, FER, COMUNICAR, EXPRESSAR-SE i REPRESENTAR als nostres infants, i una bona manera d'aconseguir-ho és mitjançant el nostre entorn més proper.


Però, què ens diu realment el currículum sobre les capacitats dels infants d'Educació Infantil?
 Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma.
a.    Construir a l’infant en tota la dimensió emocional: Treballem les EMOCIONS
b.     Construcció d’hàbits: Treballem el FER a l'aula
c. Donar-li la capacitat de decisió, que potencia l’actuació i l’autonomia:Treballem el  FER
    Aprendre a pensar i a comunicar.
a.   Que sàpiga expressar, tenir esperit crític: Treballem el PENSAR I COMUNICAR
b.     Que aprengui a relacionar coses: Treballem el PENSAR
c. Amb eines diferents, diferents llenguatges, maneres de representar: Treballem el EXPRESSAR i REPRESENTAR.
    Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
a. Fer-se hipotèsis, pensar en els fenòmens, construir explicacions, provar, comparar: Treballem el FER I PENSAR DE DESCOBERTA
             Aprendre a conviure i habitar el món.
a.  Capacitats socials, adaptar-se a l’entorn on està: Treballem les EMOCIONS I VALORS

Aquestes quatre capacitats es van treballar a la gimcana de la UAB de maneres diferents i haurien de treballar-se a l'aula i l'entron proper en totes les activitats que fem amb els infants.


Com podem veure, el currículum és essencial per pensar, dissenyar i el·laborar les activitats pels més petits. És el document que ens guia i orienta en la nostra actuació i intervenció a l'aula, i per això, ha de ser el nostre document de referència. No només hem de pensar en  què volem aconseguir, també hem de pensar com ho volem, de quina manera arribarem als objectius proposats. 
L'article de Montserrat Pedreira: "Semblants però diferents: una experiència sobre materials al parvulari", és un molt bon exemple de com treballar les capacitats del currículum gràcies al nostre entorn. Gràcies al medi, els infants de l'article desenvolupen les seves capacitats.


Sempre hem de pensar i planificar les activitats que proposem als infants. Tot allò que fem a l'aula ha de ser educatiu i ha de tenir un objectiu clar a aconseguir. Per això, no podem fer per fer. Però  la planificació ha de ser totalment flexible i adaptable als nostres infants. El fet de planificar ha de ser un equilibri dinàmic entre les intencions de l'educador i les necessitats dels alumnes. Per tant, és important que els infants gaudeixin del que el seu entorn els proporciona, ja que només així l'escenari dels seus aprenentatges serà real i respondrà a les necessitats que la societat els demana. Només així, els aprenentatges seran totalment funcionals i significatius, i sobretot, altament reals.


Els continguts que treballem amb els petits, han d'estar treballats a partir de situacions reals, amb sentit, que permetran als nostres nens/es crear connexions amb altres idees i maneres de pensar, amb la realitat de la societat.


Sovint, ens queixem del pocs recursos materials que tenim a l'aula. Hem de canviar la nostra manera de pensar i aprofitar tot allò que tenim al nostre avast: el medi. 


L'enllaç següent és un exemple d'aprofitament de l'entorn per treballar i desenvolupar les diferents capacitats del currículum. El vídeo explica la realitat d'un camp d'aprenentatge de La Garrotxa. No és una activitat exclusivament destinada als alumnes d'Educació Infantil, però l'he trobada una activitat força interessant i molt vinculada amb el currículum. Espero que us agradi tant com a mi.


http://www.youtube.com/watch?v=oXnKovAxXyc

Us deixo també la web del Centre d'Educació Ambiental de Can Coll que trobem al Parc de Collserola, on vam anar el dia 28 d'octubre i vam poder gaudir d'un ampli ventall d'activitats al medi natural totalment relacionades amb el currículum. 


http://www.parcnaturalcollserola.cat/es/pages/cancoll

El medi es troba al nostre voltant. És a les nostres mans, l'ús que li donem!



No hay comentarios:

Publicar un comentario